pátek 25. května 2018

Ella & Kandinský




Gabrielle Münterová, nadaná malířka, je nekonvenční mladá žena, Vasilij o mnoho let starší muž a její učitel. Vztah, který se mezi nimi zrodil, není jednoduchý. Vasilij Kandinský je formálně ženatý a s Gabrielle, jíž všichni říkají Ella, žije jen tak na psí knížku. Na tom by snad nebylo nic divného, kdyby se nejednalo o počátek dvacátého století. Doba, kdy se společnost na takové svazky dívala skrz prsty, a je jedno, zda jste byli úředníci nebo bohémsky založení umělci, jako ti dva.

Vztah Elly a Vasilije není idylický. Pro Ellu, introvertku, za kterou vždy mluvily její obrazy, je náročné žít s Vasilijem bez svatby. Aby se vyhnuli skandálu, cestují, a až po několika letech si pořídí dům, kde společně žijí. Ella se kromě malování věnuje i domácnosti a snaží se vytvořit útulný domov, i když vidina spořádaného manželského svazku je stále v nedohlednu. Kromě toho, že ji Vasilij sráží sebevědomí neustálými sliby ohledně manželství, není schopen uznat, že je i výbornou malířkou. S příchodem první světové války na Ellu čeká kruté vystřízlivění, když zjistí, že svého partnera zřejmě vůbec neznala... I přesto dokáže po letech překousnout hrdost a zachránit Kandinského obrazy před nacisty.

Další z řady beletrizovaných životopisů představuje zajímavý a nekonvenční život malířky Gabrielle Münterové. Autorka Mary Bassonová Ellu vylíčila jako sympatickou osobu, měla jsem pocit, že je mi něčím blízká. Ve svém životě si prožila mnoho bolesti a útrap s mužem, který ji v podstatě jen využíval a víceméně jí jako ženou pohrdal. Mohli byste namítnout, že si za to může sama, ale zkuste poručit lásce...

Pro Ellu jsou velmi důležité rodinné vztahy, právě na ně je v příběhu kladen velký důraz. Když se malířka ocitá v těžké životní situaci, je to právě rodina, která přichází na pomoc. O tom se dozvídáte z korespondence, která probíhala "za zády" Gabrielle mezi jejími příbuznými, a díky čemuž působí tato konkrétní pasáž velmi křehce a syrově zároveň.

"Víš, že jsem měl tvoji sestru vždycky rád, má milá. Ale není to nad tvoje síly?"
"Co? Zachránit jí život? To nemůže být nad moje síly." str. 180

Mary Bassonová má lehkou ruku, píše svěžím, moderním stylem, který se dobře čte, a to i přesto, že se jedná o příběh, ve kterém dochází k vypjatým situacím a emocemi to přímo jiskří. Část, kdy Ella s nasazením vlastního života zachraňuje obrazy svého bývalého milence vás bude držet v napětí ještě dlouho po přečtení. Ruku na srdce, kdo z nás by tohle dokázal?

Autorka si dala na knize opravdu záležet, je poznat, že pracuje jako lektorka v muzeu a umění rozumí.
Předěly mezi jednotlivými kapitolami tvoří recenze jistého J. Eichnera na Elliny obrazy. Ty jsou k vidění na webové stránce savingkandinsky.com/galerie.

Nejedná se o odborný životopis, opět je to beletrizovaná forma, kdy autorka vdechla opravdový život suchým životopisným faktům. Chcete-li poznat další osobnost výtvarného umění pomocí románu, Ella & Kandinský je skvělou příležitostí.


(Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora)



4 komentáře:

  1. Romány o umělcích, obzvláště výtvarnících, mám ráda a tento mám na seznamu knih, které si chci přečíst. Na jednou blogu jsem narazila na román, který se jen tak zlehka věnuje Picassovi, je patrně napsán lehčí formou než tento, ale kdyby Vás to zajímalo:

    http://knihu-prosim.blogspot.com/2018/05/varila-jsem-pro-picassa.html

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji zz tip, už jsem ji četla a moc se mi líbils, recenzi mám taky na blogu. ☺

    OdpovědětVymazat
  3. Knihu Ella a Kandinský jsem si koupila kvůli jménu Kandinský. Toho jsem trošičku znala. Že existuje malířka Gabriela Münterová jsem vůbec netušila.
    A hle otevřel se mi svět obrazů nejen těchto dvou umělců, ale i všech dalších z knihy. Marianna Werefkina, Alexej Jawlenský, Franz Marc, Paul Klee, August Macke. Sama krása. Vydejte se do Mnichova do Lenbachhaus Galerie, uvidíte sami. Chystáme se i do Műrnau, Kochelu, tam jsou další
    díla k vidění. A o Gabrielle si můžete přečíst ještě knihu českého autora
    Oty Filipa: 77 obrazů z ruského domu.
    A kdyby někdo znal nějakou knihu o Marianně Werefkinové, dejte vědět, byla
    to nesmírně zajímavá žena a malovala překrásné obrazy.
    A co se týká rozečtené knihy Stavitelé mostů, tato pentalogie nás nadchla tak, že jsme se vydali do Norska podívat se na Flamsbanu, železnici, kterou stavěl hlavní hrdina knihy Lauritz. A byl to úžasný výlet. Vlak, autobus,
    výletní loď mezi fjordy, okruh za jediný den. A pentalogie byla tak úspěšná, že k ní přibyl i 6.díl.... Čtení je radost. Irena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za krásný komentář a úžasné nadšení z knih a všeho kolem nich. :)

      Vymazat